Winkelwagen (0)
Andere shirts
Andere shirts in jouw maat

We kennen uw maat al - hier kunt makkelijk onze andere modellen in dezelfde maat toevoegen

Accepteer onze handelsvoorwaarden

Om uw aankoop te voltooien, moet u nog eerst even onze voorwaarden accepteren 

Ik accepteer Weigeren
Terug naar de blog
Ondernemer en CEO Birger Baylund: "Het heeft vier jaar geduurd voordat we onze eerste klant kregen ..."

Ondernemer en CEO Birger Baylund: "Het heeft vier jaar geduurd voordat we onze eerste klant kregen ..."

June 2020Man In The Shirt


We gaan terug naar maart 2013. Het is een zwarte tijd voor Birger Baylund. De bank dwingt hem het bedrijf, dat hij iets meer dan tien jaar eerder begon, te verkopen aan wat Birger 'een overvaller' noemt - dit voor de schuld en een buskaartje. Hij slaapt op kantoor, in een kleine kamer in de oude DR-stad in Søborg. Hij heeft de lichtsensor afgedekt zodat het automatische licht hem niet wakker maakte als hij zich omdraaide. Zijn vrouw heeft hem eruit gegooid.

Maar de bank heeft hem drie maanden de tijd gegeven om zelf een koper te zoeken.

 

"Verdorie, wat had ik het slecht. Ik stond op de rand van een scheiding en stond op het punt om te breken. Ik werd het huis uit gezet omdat ik het eerlijk gezegd niet uit te staan was. Ik sliep in deze kamer. Ik was ter grond geslagen. Er was iemand die mij mijn zaken kwam afnemen. Alles was net als een schaakklok, tik-tak, tik-tak, tik-tak. Hij was bezig met de due dilligence en wilde alles en iedereen bedriegen ”, zegt Birger Baylund.

 Birger Baylund

 



Ondernemerschap in het bloed


Birger Baylund heeft ondernemerschap in zijn bloed. Zijn vader had een groothandel die schroeven, bouten en moeren verkocht aan autoreparatiewerkplaatsen. Als kind vulde Birger spullen in de schappen. Het is het klassieke verhaal. U wordt ondernemer omdat uw vader dat was.

Maar niet Birger. In ieder geval niet meteen.

Hij werd al snel een student, cand.merc. en kreeg banen in grote bedrijven. Toen hij midden veertig was, was hij directeur van de Nordics bij Dun & Bradstreet - een groot Amerikaans bedrijf. Hij hield van de eisen van de Amerikanen voor "groei met dubbele cijfers" en "snelheid". Hij hield ervan om door Europa te reizen en andere culturen te ontmoeten.

Ook. Toen hij 45 jaar oud was, stopte hij met zijn internationale carrière en werd hij zelfstandige.

“Mijn vader was ondernemer, dus ik heb het in mijn bloed gehad. Ik wist het gewoon niet echt tot ik 45 werd. Nu kan er ik de rillingen van krijgen als ik eraan terug denk. Ik had vier kinderen, twee auto's, teckels en een villa. Maar het is nu pas dat ik dat inzie. Op dat moment was ik zeker van mijn zaak”, zegt Birger Baylund.

Birger Baylund


Geregistreerd in RKI


Het idee van Birger Baylund was eenvoudig. Slechts ongeveer de helft van alle slechte betalers van het land waren geregistreerd in RKI. Daarom was hij van mening dat het mogelijk zou zijn om de monopolie van RKI op het verstrekken van kredietinformatie aan telecommunicatiebedrijven, banken en anderen met particuliere klanten te doorbreken. Hij sprong erin en zette het Debiteurenregister op in de garage thuis. Het idee was simpel, maar de uitvoering was nog lang niet voorbij.

"Het is alsof je een onroerendgoedbedrijf start in ramen, zonder huizen. U moet de slechte betalers in uw database hebben. In 2008 - na vier jaar - hadden we 70% van RKI. En toen pas kregen we onze eerste klant. Dus vier jaar lang verbrande ik geld met heel weinig inkomen ”, zegt Birger Baylund.


 Birger Baylund

 


Samen smelten met het bedrijf

De komende jaren zal het Debiteur Register een groot deel van het leven van Birger Baylund uitmaken. Meerdere keren raken de kasmiddelen op en moet Birger geld vinden bij banken en bij investeerders om het bedrijf overeind te houden. Op een vrijdag, in de zomer van 2006, gaat alles de mist in. De kassa is leeg, de rekening-courantfaciliteit op de bank is rood en Birger moet aanstaande dinsdag salarissen aan de werknemers betalen.

"De volgende stap is dat mijn pensioenregeling, mijn huis en mijn kinderen het zwembad in moeten", zoals Birger Baylund het verwoordt.

Gelukkig heeft hij het contact met een potentiële investeerder, EBH Bank, gecultiveerd. En daarom zit hij aanstaande vrijdag in 2006 in een veel te kleine, veel te warme vergaderruimte te onderhandelen met de bank. Met zijn rug tegen de muur speelt hij luide spelletjes en eist dat de deal onmiddellijk op papier staat.

"Ik ben in die situaties volkomen kalm. Ik denk dat ik dat van mijn vader heb geerft. Maar je hebt gelijk: het is daar opwindend. Het was eigenlijk zo spannend dat ik lezingen heb gegeven over die 5-10. Over alle kleine details in de kamer, de gordijnen, hoe het binnen waaide, de temperatuur veranderde. Tot het aantikken van mijn advocaat zodat hij ervan wist dat ik wat wilde,"

zegt Birger Baylund over de dag dat hij 20 miljoen Deense kroner had veiliggesteld met een koortsredding. De grote inzet betekent echter ook dat Birger geleidelijk bijna fuseert met het Debtor Register. Het erodeert, en daarom heeft Birger tegenwoordig goede adviezen voor alle vele gepassioneerde ondernemers en carrièremakers. "Ik heb alles persoonlijk opgevat. Het was in zekere zin als een aanval op mijn lichaam en ik was niet klaar voor de verdediging. Dit is wat ik denk hoe veel ondernemers zich voelen. Ze moeten zich leren scheiden ”, zegt Birger Baylund.

Het was een bedrijfspsycholoog die hem dat geleerd heeft toen alles er het zwart uitzag.

'Birger,' zei ze. Dit ben jij, en dit is het debiteurenregister. Maar dat is niet het geval - op dit moment ben je er een. En je moet het gescheiden hebben, en ik moet je daarbij helpen". Birger vervolgd:  "Ik werd me ervan bewust dat het goed was. En daarna heb ik een aantal weken gewerkt om te bepalen wie ik was en wie het debiteurenregister was - dat is een van de beste dingen die ik voor mezelf heb gedaan."

Birger Baylund

Geluk houd op


In maart 2013 begint het geluk echter op te raken. De lening van het Debiteur Register is beland in Financial Stability, die nu hun geld willen. Ze hebben ook een koper gevonden, 'de overvaller' van het begin van het verhaal - degene die Birgers levenswerk wil kopen.

"Ik heb vaker geen geld meer gehad, maar het lukte me steeds weer om verder te gaan", zegt Birger Baylund.

De bank heeft Birger echter drie maanden de tijd gegeven om een ​​koper te vinden, en het is gelukt om een ​​bod te krijgen van Bisnode, een Zweeds bedrijf dat Birger al kent. Op dit punt heeft Birger zich kunnen afscheiden van het Debiteurenregister en koele overblik heeft kunnen herpakken. Vervolgend zegt die het volgende:

“Ik belde Bisnode in Stockholm en zei; het bestuur heeft de verschillende aanbiedingen doorgenomen en jullie behoren helaas niet tot de top drie waarmee we verder willen. Het spijt me. Daar speelde ik echt high stakes, ik had alleen aanbiedingen van hen gekregen '', zegt Birger Baylund en lacht: `` Gelukkig belden ze 's middags op en vroegen wat er nodig was om op de lijst te komen en dat het zij de enige waren waarmee we wilde praten.”

Birger Baylund
Drie maanden later had hij het Debiteurenregister verkocht en begon hij aan een nieuwe baan waarbij hij het Debiteurenregister moest integreren in Bisnode. Vier jaar later was de taak voltooid en verliet hij Bisnode. Birger had met zijn vrouw, waarmee die het weer heeft goedgemaakt, afgesproken dat ze nu naar Mallorca gingen om te vissen en van het leven te genieten.


De beweging wint opnieuw

'Onderweg naar het reisbureau en de visboer belt mijn baas. Hij zegt: Birger. Zou u niet graag het hoofd willen worden van al onze Europese landen? Ik denk dat je er goed in zou kunnen zijn. Daar slaat hij terug naar de goede tijden in Dun & Bradstreet en Europa. Toen ik thuis was ben ik naar mijn vrouw gegaan en zei dat we hier over moesten praten. Ik had haar beloofd dat als ik weer een baan zou hebben waar ik reis we het er beide mee eens zouden zijn. We waren het over twee dingen eens. Ze zegt haar baan op en hoeft niet meer te werken. En dat ze met mij mee kan reizen wanneer het haar uitkomt ”, zegt Birger Baylund

In september 2017 begon hij met de baan die hij vandaag heeft, waar hij directeur is van de Europese activiteiten van Bisnode. Nogmaals, Birger heeft de beweging en het nieuwe gekozen - niet de stagnatie.

Birger Baylund i The CEO fra BARONS

 Birger Baylund i The CEO


MAN IN THE SHIRT "De eer gaat naar de man die daadwerkelijk in de arena is, wiens gezicht ontsierd is door stof, zweet en bloed" - citaat Theodore Roosevelt in Parijs, 1910. In de portretserie "Man in the Shirt" ontmoeten BARONS-zakenmensen de gemene deler die ze hebben zichzelf in het spel en op het spel. Waar vinden ze moed? Wat is het belangrijkste dat ze onderweg hebben geleerd? En wat kunnen wij anderen van hen leren?


FACTS


Birger Baylund heeft in zijn 62-jarige leven van alles een beetje geprobeerd. Als een van de weinigen is hij gewisseld tussen een carrière als directeur in loondienst en als zelfstandige.

In 2004 sprong hij op 45-jarige leeftijd als zelfstandige uit de grond en richtte het Debiteurenregister op. Het gebeurde in een tijd dat hij de Scandinavische directeur was van een groot Amerikaans bedrijf. Van de een op andere dag ging hij van business class vluchten, secretaresses en assistenten naar de garage in het huis en een computer.

Het werden tien goede, maar ook moeilijke jaren als zelfstandige. In 2013 verkocht hij zijn bedrijf en kon Birger een loopbaan als werknemer hervatten. Tegenwoordig is hij directeur van de Europese activiteiten van Bisnode. Hij is verantwoordelijk voor 15 landen met 1.500 medewerkers.
In zijn vrije tijd omringt Birger zich met jonge mensen. Hij is 11 jaar lid geweest van het oprichtingsbestuur van Aiesec. Aiesec is een wereldwijde studentenorganisatie die werkt met de uitwisseling van jonge universiteitsstudenten.

Hij is 34 jaar getrouwd met Randi en samen hebben ze vier volwassen kinderen.

HOE INSPIRATIE ZOEKEN?
"Dat doe ik door met jongeren te praten, zoals in Aiesec (Birger is actief in de studentenorganisatie Aiesec, waar hij jongeren adviseert). En hoor wat ze denken en wat er beweegt. "



BARONS-Birger-Baylund

VOLG ONZE MISSIE

We versturen onze e-mails op dezelfde manier als dat we onze shirts maken; focus op de inhoud en alleen het essentiële. Zeker je tijd waard. Dat beloven we.

Registreer nu en ontvang 10% korting op je eerste aankoop (code wordt verstuurd per mail)

Hello You!

Voer uw e-mailadres in voor voorraadmeldingen, kortingen, promoties en meer!

Choose Your Location

SELECT COUNTRY

  • Danmark (DKK)
  • EU (EUR)
  • Sweden (SEK)
  • The Netherlands (EUR)