Winkelwagen (0)
Andere shirts
Andere shirts in jouw maat

We kennen uw maat al - hier kunt makkelijk onze andere modellen in dezelfde maat toevoegen

Accepteer onze handelsvoorwaarden

Om uw aankoop te voltooien, moet u nog eerst even onze voorwaarden accepteren 

Ik accepteer Weigeren
Terug naar de blog
Het meest duurzame overhemd is degene die je verslijt.

Het meest duurzame overhemd is degene die je verslijt.

February 2021The Details

Als je een gemiddelde Nederlander bent heb je vorig jaar ongeveer 16 kilo aan kleding gekocht. 60% van alle kleding in de EU is gemaakt van synthetisch materiaal en hiervan komt weer 60% via de stortplaats in de natuur terecht. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoeken dat veel van de kleding nooit wordt gebruikt. Ongeveer een derde van de overhemden, pakken en jurken in de Nederlandse kledingkasten werden het afgelopen jaar niet gebruikt. Als we duurzaamheid serieus willen nemen, dan moeten we minder kleding kopen en gebruiken wat we hebben totdat het helemaal versleten is.

“Toen ik in 2014 met BARONS begon, kwam dat deels doordat ik veel shirts in mijn kledingkast had hangen die ik niet gebruikte. Dit waren enkel degene die ik in de uitverkoop had gekocht met een modieuze kleur of met een gek patroon erop. Ze hingen daar maar terwijl ik wist dat het niet goed was voor mijn portemonnee, noch voor het milieu ”, zegt Joachim Latocha, oprichter van BARONS.

Joachim Latocha vindt het niet eerlijk om de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. Bedrijven hebben een grote verantwoordelijkheid voor de gebruik- en wegwerpcultuur.

“Ik vind dat er weinig harmonie zit tussen het maken van vier collecties per jaar, elke week nieuwe modellen en dan tegelijkertijd tegen de consument prediken dat ze hun kleding moeten dragen totdat ze versleten zijn. Het is niet verbonden. Maar het hele probleem met de traditionele mode-industrie is dat deze volledig afhankelijk is van trends en dat de klant uiteindelijk meer kleding koopt dan hij of zij ooit zal gebruiken ”, zegt hij.

BARONS Skjortestof er fri for mikroplastik

Milieuvriendelijk bedrijfsmodel 

Wat hij ontdekte, was dat hij meestal de modieuze overhemden in de kast oversloeg en toch elke dag het klassieke witte of blauwe shirt aan trok. En het waren juist deze overhemden die hij droeg tot ze helemaal op waren. 

“De meeste kledingmerken richten zich op de volgende collectie. Ik besloot al vroeg dat BARONS niet in de modewereld zit. We hebben één vaste collectie gebaseerd op vier verschillende stofsoorten. Als je kijkt naar de catalogus van een aantal van onze concurrenten hebben ze honderden variaties en komen er voortdurend nieuwe shirts bij ”, zegt hij.

Dit betekent onder meer dat BARONS nooit te veel produceert. Daarbovenop zal Joachim Latocha en zijn team nooit een olijfgroen shirt met bloemenprint uitbrengen met de kans dat het niet in de smaak valt van klanten en daarom in de uitverkoop moet. Het betekent ook dat BARONS een gerichte focus kan houden op het verder ontwikkelen van de overhemden - een proces dat complex en tijdrovend is.

“Het meest duurzame shirt is het shirt draag je tot die op is. En als we heel eerlijk zijn, doe je dit niet niet zo snel met shirt met bloemenprint, ook al is zijn ze een paar maanden de hoogste mode. Dit doe je daarentegen wel met het klassieke overhemd ”, zegt Joachim Latocha.

BARONS om den bæredygtige skjorte

Moet vaak worden gebruikt

De duurzaamheidsstrategie van BARONS begint dus met de productie van overhemden die jaar na jaar kunnen worden gebruikt. Zo vermijden ze verspilling. Joachim Latocha heeft echter ook een mening over hoe het verdere leven van het shirt - voor de zakenman - zou moeten zijn.

We hebben als doel dat onze overhemden elke dag worden gedragen en worden versleten en niet alleen maar in de kast te hangen", zegt hij. 

Dit is een van de redenen waarom BARONS nog geen biologische katoen gebruikt. De kwaliteit van het biologische katoen is nog te slecht. De kenmerkende stof van BARONS is gemaakt van 100% extra lang katoen - ook wel ELS-katoen genoemd - dat de top 3% vormt van de wereldwijde katoenproductie. Door de extra lange vezels kun je een shirt maken dat licht, comfortabel en sterk genoeg is om lang mee te gaan. Als het shirt maar 10-20 keer wordt gebruikt, zoals de fashion shirts doen, dan lukt de milieuberekening niet.

“Ik geloof erin dat we in de toekomst biologisch katoen of andere natuurvriendelijke materialen in onze shirts zullen zien. Maar er is nog wel een lange weg te gaan. We willen geen concessies doen aan duurzaamheid en comfort ”, zegt Joachim Latocha.

Help de shirt-krijger

Maar wat als de consument - de shirt-krijger - zijn hemd na tien keer dragen nog steeds weggooit?

We zijn erg geïnteresseerd in hoe het leven van onze shirts afloopt. We zijn constant in gesprek met onze klanten en weten dat de meeste overhemden worden weggegooid omdat ze veel zijn gedragen en geel worden onder de armen of op de kraag, of omdat een knoop eraf valt”, zegt Joachim Latocha

De drie redenen kunnen worden verholpen. Daarom geeft BARONS zijn klanten goed advies over hoe ze voorzichtig moeten wassen zodat het shirt niet te snel verslijt en hoe ze eventuele problemen kunnen verhelpen die de meeste overhemdgebruikers hebben ervaren. En dan is er de knop.

We weten dat 13% van degenen die een knoop hebben meegemaakt, het shirt weggooit. Daarom gebruiken we ook een heel speciale, gepatenteerde technologie om onze knopen aan te naaien. Het doel is dat de knoop langer meegaat dan het shirt zelf ”, zegt Joachim Latocha.

Op deze manier probeert BARONS de levensduur van de shirts te verzekeren.

Over het algemeen richt het team van BARONS zich voortdurend op het verbeteren van de kleine dingen in de productie en communicatie met klanten. Ze doen er alles aan om het meest natuurvriendelijke shirt op de markt te maken dat niet onder doet aan kwaliteit en duurzaamheid. 

En skjorte uden elastan og anden plastik

Missie: het plasticvrije shirt

Joachim Latocha had een nog groter doel. Het volledig plasticvrije shirt. Dit komt doordat 60% van alle kleding in de EU op een stortplaats terechtkomt. Wereldwijd is dat 80%. Hierbij is een van de belangrijkste dingen om af te zien van het gebruik van synthetische vezels in het textiel. BARONS doet al. Er is geen spandex, elastaan ​​of polyester gemengd in de ca.300 gram katoen, waaruit het shirt bestaat. Het is goed voor zowel het milieu als de duurzaamheid van het shirt.

“Oude kleren zijn een van de grootste boosdoeners als het om microplastics gaat. Wat er in het shirt gaat, komt er ook weer uit - onder andere als het wordt gewassen of op een stortplaats belandt. Wij willen niet degenen zijn die bijdragen aan microplastics in de natuur ”, zegt Joachim Latocha.

De shirts van BARONS zijn echter niet helemaal plasticvrij. Dit komt door de knoppen. Tegenwoordig zijn ze gemaakt van polyester, maar het team van BARONS is actief op zoek naar duurzamere alternatieven. Het is echter niet eenvoudig.

“Knopen zijn een mooi voorbeeld waar je heel goed over na moet denken als je echt duurzaam wilt zijn. Misschien vinden we een ander materiaal voor de knop, maar wat als dit betekent dat ze kwetsbaarder worden en afbreken of vallen? We weten dat sommige van onze klanten het shirt dan weggooien. Daarom blijven we testen en testen om uit te vinden hoe we het laatste restje plastic uit het shirt kunnen verwijderen zonder een nieuw probleem met de duurzaamheid te creëren ”, zegt hij.

FACTS


Rationele duurzaamheid

Joachim Latocha gelooft in rationele duurzaamheid. Daarom wil hij onderzoeken hoeveel impact BARONS heeft op het milieu per dag dat zijn klanten hun shirts dragen. BARONS heeft een aantal duurzame doelen:


1. Het shirt moet zo duurzaam mogelijk zijn.

2. De stof moet 100% plasticvrij zijn zodat BARONS niet bijdraagt ​​aan het probleem van microplastics. 

3. De verpakking moet 100% gebaseerd zijn op circulaire materialen, bijvoorbeeld gerecycled papier.

4. Het shirt moet de hoogste graad van duurzaamheid, comfort en strijkvrij zijn - maar zonder vervuilende compromissen, synthetische materialen en schadelijke chemicaliën.



VOLG ONZE MISSIE

We versturen onze e-mails op dezelfde manier als dat we onze shirts maken; focus op de inhoud en alleen het essentiële. Zeker je tijd waard. Dat beloven we.

Registreer nu en ontvang 10% korting op je eerste aankoop    (de code wordt verstuurd per mail).

Hello You!

Voer uw e-mailadres in voor voorraadmeldingen, kortingen, promoties en meer!

Choose Your Location

SELECT COUNTRY

  • Danmark (DKK)
  • EU (EUR)
  • Sweden (SEK)
  • The Netherlands (EUR)